LUCHTEVERKEERSLEIDING NEDERLAND (LVNL)

Met een team van zo’n 1200 collega’s werkt LVNL vanuit verschillende luchthavens in Nederland (civiel en militair) met het hoofdkantoor en radarafdeling op Schiphol Oost. Op Schiphol Oost werken luchtverkeersleiders en andere professionals samen om het luchtverkeer in het Nederlandse luchtruim in goede banen te leiden. Ze worden ondersteund door collega’s met gespecialiseerde luchtvaartkennis en maken gebruik van geavanceerde technologieën en moderne informatiesystemen.

VEILIGHEID LUCHTVERKEER

De belangrijkste taak van LVNL is het garanderen van de veiligheid van het luchtverkeer. Dit doen ze door het coördineren van de vliegroutes, het geven van instructies aan piloten en het monitoren van de luchtverkeersstromen. Dit doen de luchtverkeerslei­ders voor zowel de toestellen die op de grond taxiën als voor de vliegtuigen die in de lucht zitten bijvoor­beeld op weg naar of komende van Schiphol Airport.

VERMINDEREN IMPACT OP DE OMGEVING

Een ander belangrijk taak van LVNL is het verminde­ren van de impact van het luchtverkeer op de leefom­geving en het klimaat LVNL werkt samen met andere organisaties om te komen tot oplossingen die het mogelijk maakt dat vliegtuigen efficiënter kunnen vliegen met routes die zo veel mogelijk druk bevolkte gebieden vermijden. LVNL speelt een cruciale rol in de luchtvaartindustrie en daarmee de economie van Nederland. LVNL ziet het als een belangrijke opdracht zich te blijven aanpassen aan de veranderende om­standigheden om de veiligheid en efficiëntie van het luchtverkeer te blijven waarborgen en tegelijkertijd de maatschappelijke rol goed in te vullen. Daarvoor is LVNL doorlopend op zoek naar nieuwe talenten.


GEAVANCEERDE OPLEIDING TOT LUCHTVERKEERSLEIDER

Om de veiligheid van het luchtverkeer te garande­ren, moeten de luchtverkeersleiders een intensieve opleiding volgen en een hoge mate van concentratie en nauwkeurigheid hebben. LVNL biedt een geavan­ceerd trainingssysteem voor luchtverkeersleiders dat erop gericht is om hun vaardigheden en kennis voortdurend te verbeteren en up-to-date te houden.

Matthijs Ottenhoff, die momenteel in het derde jaar van zijn opleiding tot luchtverkeersleider zit bij LVNL en zijn roeping heeft gevonden, zeg; “Ik heb lucht- en ruimtevaart gestudeerd aan de TU Delft. Bij LVNL deed ik mijn onderzoek naar het verbete­ren en ontwikkelen van nieuwe radar displays. In deze periode was ik vaak bij LVNL en het werk van de luchtverkeersleiders fascineerde mij. Deze fasci­natie bracht mij naar LVNL, waar ik momenteel nog de  opleiding volg om samen met mijn col­lega’s het luchtverkeer te regelen.”

RELATIEF LAGE SOLLICITATIE DREMPEL

Matthijs vertelt dat de drempel om te solliciteren bij LVNL relatief laag is: “met een, havo (of mbo4) -diploma of prope­deuse kun je al solliciteren. Echter, de selectieproce­dure is uitvoerig en bestaat uit zeven rondes, inclusief een medische keuring. Het is dus zeker geen makkelij­ke weg om luchtverkeersleider te worden. Maar voor degenen die het lukt, biedt het een baan voor het le­ven, met een zeer goed salaris, fantas­tische collega’s””. Geen dag is hetzelfde voor een luchtverkeersleider”, aldus Matthijs. “Het vliegverkeer en de weersom­standigheden zijn elke dag anders en vragen om voortdurende alertheid en aanpassingsvermogen.”

LUCHTVERKEERSLEIDER WORDEN ZONDER TECHNISCHE ACHTERGROND

Je hoeft geen technische achtergrond te hebben om aan de opleiding tot lucht­verkeersleider te beginnen. LVNL is op zoek naar kandidaten met diverse achtergronden en vaardigheden. Een vooropleiding kan echter wel voor­delen bieden die je kunt toepassen in een nevenfunctie nadat je luchtver­keersleider bent geworden, bijvoor­beeld helpen bij het ontwikkelen van nieuwe technologieën of bij het trai­nen van andere luchtverkeersleiders. Het is belangrijk om te benadrukken dat de opleiding wel een uitdagend en intensief is, waarbij je veel nieuwe kennis en vaardigheden moet leren. Maar met de juiste motivatie en inzet is het zeker mogelijk om deze opleiding te volgen en succesvol af te ronden, ongeacht je achtergrond, aldus Matthijs. “Gedurende het hele jaar kan je je aan­melden voor de opleiding wanneer je tussen de 17 en 30 jaar oud bent. Tijdens de selectie wordt bekeken of je beschikt over de juiste competen­ties, zoals stressbestendigheid, ruim­telijk inzicht en goede communicatieve vaardigheden. Voor degenen die de benodigde vaardigheden bezitten en de uitdaging willen aangaan, biedt LVNL niet alleen een betaalde opleiding die in 3 tot 4 jaar kunt afronden, maar ook doorgroeimogelijkheden naast een uitstekend salaris en arbeidsvoorwaarden”, verzekert Matthijs. Hij heeft zijn passie gevonden in het werk van verkeersleider. Hij benadrukt dat het een unieke en zeer uitdagende baan is, die een belangrijke bijdrage levert aan de luchtvaartindustrie, met fantas­tische collega’s allemaal met hetzelf­de doel: ‘Een veilig luchtvaartverkeer’. “Scan de QR-code en mogelijk word jij net zo enthousiast als ik en start ook jij binnenkort de opleiding tot Luchtver­keersleider”, aldus een gepassioneerde en enthousiaste Matthijs.

ULC, de Utrechtse Loodgieters Combinatie, begon in 1923 als loodgietersbedrijf aan de Oudegracht te Utrecht. Vandaag de dag is ULC uitgegroeid tot een krachtige totaalinstallateur met een rijke geschiedenis en een breed portfolio. Als specialist in het ontwerpen, realiseren en onderhouden van technische Installaties binnen ziekenhuizen en andere gebouwen biedt ULC maatwerkoplossingen die zorgen voor een perfect duurzaam (binnen)klimaat voor iedere eindgebruiker. Met een stabiele positie in de markt, met name in de zorgsector, hanteert ULC duurzaamheid als norm in al haar activiteiten en staan medewerkers bij ons centraal.
Dianet zet zich in voor het verbeteren van de levenskwaliteit van mensen met nierfalen, en dat is meer dan een missie - het is hun passie.
Ontmoet Jasmijn Vermeulen en Yvanka Westerduin, twee recruiters bij het ROC Midden Nederland. Ze nemen je mee in hun persoonlijke ervaringen en betrokkenheid bij het werken bij deze onderwijsinstelling, die bekend staat om haar toewijding aan studenten en focus op de beroepspraktijk.